مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 1 دی 1402 ساعت 20:402023-12-22فرهنگي

احیای سنت قدیمی سیب زمینی کلوخو در بافق + عکس


رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: ورد به فصل سرد زمستان، بهانه ای شد که خانواده های بافقی آیین سنتی پخت سیب زمینی با کلوخ را دوباره زنده کنند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از یزد، لیلی رنجبر، عصر امروز در حاشیه برگزاری دومین شب از مراسم سنتی سیب زمینی کلوخو در جمع خبرنگاران حاضر شد و در این باره اظهار کرد: کلوخو از رسوم قدیمی بافقی ها است که در گذشته اغلب کشاورزان در مزارع خود برای دورهمی و شکرگزاری این سنت را اجرا می کردند.

وی کلوخو را آیینی سنتی در شهرستان بافق دانست و افزود: سال ها است که این آیین سنتی کمتر اجرا می شود، اما امسال همزمان با شب اول چله زمستان به همت مردم بافق اجرا و در حال احیاست.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: در قدیم کشاورزان و شهروندان بافقی پایان برداشت هر محصول این کار را انجام می دادند و کلوخ ها را به صورت کوره ای کوچک در مقیاس قطر 50 سانتی متر و ارتفاع 30 تا 4، 0 سانتی متری می ساختند.

رنجبر با بیان این که  مردم در کلوخو پزی زیر کوره ها را آتش روشن می کنند و پس از داغ شدن کلوخ ها، آتش را بیرون می کشند و سیب زمینی ها را به داخل کوره می ریزند، تصریح کرد: در مدتی که سیب زمینی ها در حال پختن هستند، حدود 30 تا 50 دقیقه، فرصتی فراهم می شود که مردم در کنار هم باشند و با یکدیگر پیر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای سنت قدیمی سیب زمینی کلوخو در بافق + عکس

احیای سنت قدیمی سیب زمینی کلوخو در بافق + عکس