مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 دی 1402 ساعت 08:252024-01-15سياسي

از خاورمیانه جدید « رایس» تا درماندگی مقابل جبهه مقاومت


پیش از بهار عربی در 2011، ایده «خاورمیانه بزرگ» که به طرح «خاورمیانه جدید» تغییر ماهیت داده بود، بر ایجاد هلالی از نا آرامی شکل گرفته بود که از لبنان، - فارس پلاس؛ حسن رشوند در یادداشتی نوشت: از زمانی که برای نخستین بار کاندولیزا رایس، وزیر وقت امور خارجه امریکا به جای واژه قدیمی تر و البته غلط خاورمیانه بزرگ ، اصطلاح خاورمیانه جدید را در تل آویو در ژوئن 2006 مطرح کرد، 18 سال می گذرد.

علت این نامگذاری جدید در آن مقطع این بود که بعد از 11 سپتامبر، حوزه های مختلفی در منطقه غرب آسیا درگیر جنگ و کشمکش شدند.

در نتیجه این نامگذاری ها بود که طرح بالکانیزه کردن و شکل گیری کشور های موزاییکی در منطقه خاورمیانه از سوی آن ها دنبال شد.

این بود که پیش از بهار عربی در 2011، ایده خاورمیانه بزرگ که به طرح خاورمیانه جدید تغییر ماهیت داده بود، بر ایجاد هلالی از نا آرامی شکل گرفته بود که از لبنان، فلسطین و سوریه شروع می شد و به سمت عراق، ایران و مرز های ناتو در افغانستان گسترش می یافت.

 در آن مقطع این هرج ومرج ساختاری، شرایط جنگ و درگیری را در کل منطقه ایجاد می کرد که فرصت مناسب را در راستای بهره برداری رژیم صهیونیستی وامریکا از وضعیت شکننده منطقه فراهم می کرد تا بتوانند نقشه خاورمیانه را بار دیگر براساس نیاز ها و اهداف ژئوپلیتیک خود ترسیم کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از خاورمیانه جدید « رایس» تا درماندگی مقابل جبهه مقاومت

از خاورمیانه جدید « رایس» تا درماندگی مقابل جبهه مقاومت