مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 دی 1402 ساعت 09:552023-12-25اجتماعي

«مسجد جامع نیشابور» کهن ترین و مستحکم ترین بنای به جای مانده از عصر تیموری


یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: مسجد جامع که بزرگترین و کهن ترین بنای برجای مانده در نیشابور جدید محسوب می شود در دوران «سلطان حسین بایقرا» در عصر تیموری به سعی و اهتمام «پهلوان علی کرخی» ساخته شده است.

- مسجد جامع نیشابور کهن ترین و مستحکم ترین بنای به جای مانده از عصر تیموری ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: مسجد جامع که بزرگترین و کهن ترین بنای برجای مانده در نیشابور جدید محسوب می شود در دوران سلطان حسین بایقرا در عصر تیموری به سعی و اهتمام پهلوان علی کرخی ساخته شده است.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از ویرانی نیشابور و قتل عام اهالی آن شهر در سال 618 هجری قمری، مردم کمی که در اطراف پراکنده شده و جان سالم به در برده بودند به شادیاخ پناه بردند.

وی افزود: خرابه های دروازه شادیاخ را با دیوارها و پوشش های ناپایدار سامان دادند و در کنار حصار شادیاخ نیز با مصالح حاصل از خرابی ها سرپناه های محقری ساختند و با تحمل درد، رنج و مصیبت های ناشی از شبیخون مغولان، جنگ و درگیری خونین و دست نشاندگان مغول از سویی و قحط، غلا، بیماری و گرسنگی از سوی دیگر دست به گریبان بودند تا اینکه در سال 651 هجری قمری زلزله ای باز مردم رنج کشیده نیشابور را بی خانمان کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«مسجد جامع نیشابور» کهن ترین و مستحکم ترین بنای به جای مانده از عصر تیموری

«مسجد جامع نیشابور» کهن ترین و مستحکم ترین بنای به جای مانده از عصر تیموری