مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 21 دی 1402 ساعت 16:252024-01-11سياسي

رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس؛ مستدل یا بدون دلیل؟


به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سیاسی خبرگزاری دنشجو ؛ محمد جواد شفقی، پژوهشگر حقوق در یاداشتی نوشت : از جمله شرایط اساسی در هر انتخابات سالم و مردم سالاری، مستند و مستدل بودن تصمیمات اتخاذی از سوی نهاد های انتخاباتی است.

- فرایند بررسی صلاحیت داوطلبین مبتنی بر قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 با آخرین اصلاحات مورخ 1402 دارای چند مرحله و متشکل از بررسی هیات های اجرایی، هیات های نظارت و نهایتا شورای نگهبان است به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سیاسی خبرگزاری دنشجو ؛ محمد جواد شفقی، پژوهشگر حقوق در یاداشتی نوشت : از جمله شرایط اساسی در هر انتخابات سالم و مردم سالاری، مستند و مستدل بودن تصمیمات اتخاذی از سوی نهاد های انتخاباتی است.

اصل مزبور همچنین یکی از الزامات اساسی صدور آراء قضایی و شبه قضایی است.

با نگاهی کلی تر، در مقوله امری عمومی، چون انتخابات، آگاهی مردم از اصول و مبانی تصمیمات اداری فلسفه اصل مزبور است تا امکان بازنگری و اصلاح تصمیمات فراهم باشد.

این اصل ارتباط محکمی با اصل حاکمیت قانون دارد؛ چرا که تصمیمات مقامات عمومی باید مبتنی بر قانون باشد و اصل مستند و مستدل بودن این امکان را فراهم می کند که مردم سنجه های ارزیابی تصمیمات عمومی و تطبیق این تصمیمات بر قانون را در اختیار داشته باشند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس؛ مستدل یا بدون دلیل؟

رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس؛ مستدل یا بدون دلیل؟