مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 7 دی 1402 ساعت 17:402023-12-28بين الملل

آیا جنگ در غزه، ایران و عربستان سعودی را به هم نزدیک می کند؟


اگرچه ایران و عربستان سعودی هر دو خواهان اجرای آتش بس در غزه هستند، اما اهدافی را برای دوره پسا جنگ در غزه دنبال می کنند که متفاوت است، به ویژه در مورد حکومت پس از جنگ در این منطقه که سالها در محاصره بوده است - به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران، ریسپانسیبل استیت کرافت در گزارشی درباره تاثیر جنگ غزه بر رابطه ایران و عربستان سعودی نوشت: تاثیر درازمدت جنگ غزه بر نظم ژئوپلیتیکی و معماری امنیتی خاورمیانه نیازمند زمان بسیار بیشتری برای درک کامل است.

اما یکی از مهم ترین پرسش هایی که مطرح می کند این است که در صورت وجود، چه تاثیری بر تنش زدایی هنوز نوپای ایرانی و عربستانی خواهد داشت؟ دو روایت عمده درباره تأثیرات لشکرکشی اسراییل بر روابط تهران-ریاض وجود دارد.

یکی این که عملیات طوفان الاقصی و رفتار سایر بازیگران تحت حمایت ایران در منطقه، مانند حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراق، نگرانی عربستان سعودی را در مورد رفتار تهران در خاورمیانه افزایش داده است.

مورد دیگر این است که همبستگی اسلامی به وجود آمده، ایران و عربستان را به هم نزدیکتر می کند، زیرا هر دو دولت خواستار آتش بس فوری هستند، تخریب بی سابقه ای را که لشکرکشی اسراییل به مردم و زیرساخت های غزه تحمیل کرده محکوم می کنند و عزم خود را برای حفظ صلح و ثبات در خلیج فارس اعلام کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا جنگ در غزه، ایران و عربستان سعودی را به هم نزدیک می کند؟

آیا جنگ در غزه، ایران و عربستان سعودی را به هم نزدیک می کند؟