مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 دی 1402 ساعت 11:202024-01-17سياسي

مسجد سید اصفهان، در معرض تخریب!


مسجد سید اصفهان یکی از بناهای باشکوه دوره قاجار است که به دلیل مدیریت نادرست آب های زیرزمینی، نشانه های فرونشست در سازه آن به وضوح قابل مشاهده است، - البته این فقط بخشی از ماجراست.

نشست نامتقارن زمین که به دلیل فرونشست و خشکاندن زاینده رود و مادی هایش و البته برداشت بی رویه آب های زیرزمینی ایجادشده است، تَرَک عمیقی را در زمین به وجود آورده که در ادامه، این ترَک ها به سازه بنای مسجد سید منتقل شده اند و به گفته مدیر گروه امانی مرمت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، شاهدهای گچی در پشت و روی دیوار و گنبد مسجد سید نشان می دهند که فرونشست در این بنای باشکوه قاجاری همچنان ادامه داد.

با استاد حسین عابدین درکوشکی و استاد محمد پاک نژاد، از اساتید پیشکسوت مرمت و معماری اصفهان و همچنین هادی الهیاری، مدیر گروه امانی مرمت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان همراه شدیم برای گفتن و شنیدن درباره آسیب هایی که به دلیل فرونشست، از فرش تا عرشِ مسجد سید اصفهان، این باشکوه قاجاری ایجادشده است.

سکانس اول: هشتی مسجد سید - استاد عابدین صحبتش را با ویژگی های هشتی منحصربفرد در قسمت وروردی مسجد سید شروع کرد و از بی توجهی ها به این هشتی می گوید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مسجد سید اصفهان، در معرض تخریب!

مسجد سید اصفهان، در معرض تخریب!