مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 آذر 1402 ساعت 08:252023-11-26اقتصادي

هیدروهژمونی در آسیای غربی هدف اصلی پروژه «گاپ» ترکیه است


پروژه گاپ در طی چند دهه اخیر پیامدهای زیست محیطی بسیاری از جمله آلودگی آب، از بین رفتن گونه های کمیاب زیستی جانوری و گیاهی، افزایش بیابان زایی، - باشگاه خبری توانا: کشورها بواسطه مدیریت منابع آبی و افزایش وابستگی روزافزون به آب این رودخانه ها مجبور به ایجاد سد و کنترل جریانات آبی داخل قلمرو خود شده اند.

مدیریت منابع می تواند به دلیل توسعه باشد به شرطی که پایدار محیط زیست و حق آبه دیگر استفاه کنندگان تامین شود اما در شرایط کشورهای بالادست، از منابع آب به عنوان ابزار سلطه گری استفاده می کنند که بدان کشورهای هیدروهژمون گفته می شود.

بعضی از رود ها به طور کامل در یک کشور قرار دارد یعنی از سرچشمه تا انتهای خروجی که می تواند دریاچه، تالاب و دریا باشد که به این سیستم حوضه آبریز گفته می شود در یک کشور قرار دارد یا در میان چند کشور با توجه به پستی و بلندی های زمین عبور می کند.

سه کشور ترکیه، سوریه و عراق دارای حوضه های مشترک آبریز رودخانه های دجله و فرات را در اختیار دارند، در این بین کشور ترکیه که از موقعیت بالادستی نسبت به دو همسایه جنوبی خود برخوردار است، در چارچوب پروژه آناتولی جنوب شرقی یا گاپ به منظور توسعه کشاورزی و صنعتی سرزمین های جنوب شرقی خود به مقدار زیادی از آب رودخانه های دجله و فرات نیاز خواهد داشت و با سد سازی های


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هیدروهژمونی در آسیای غربی هدف اصلی پروژه «گاپ» ترکیه است

هیدروهژمونی در آسیای غربی هدف اصلی پروژه «گاپ» ترکیه است