مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 آذر 1402 ساعت 12:502023-11-25فرهنگي

رونمایی از تصحیح جدید دیوان قطران در تبریز


شب گرامیداشت قطران تبریزی در بنیاد ایرانشناسی – شعبه آذربایجان شرقی با حضور علاقه مندان و فعالان فرهنگی آذربایجان برگزار شد.

- شب گرامیداشت قطران تبریزی در بنیاد ایرانشناسی – شعبه آذربایجان شرقی با حضور علاقه مندان و فعالان فرهنگی آذربایجان برگزار شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود عابدی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مصحح دیوان قطران تبریزی، در این نشست گفت: قطران تبریزی یکی از شاعران معروف سده پنجم و بزرگترین شاعر آذربایجان پیش از نظامی و خاقانی است و دیوان او از مهم ترین منابع تاریخی و حتی گاه تنها منبع دوره ای از تاریخ آذربایجان است.

او افزود: شعر قطران دنباله شعر عصر غزنوی است و از شعر فرخی، عنصری و ناصرخسرو تأثیر پذیرفته؛ اما، در روزگار خود به شهرت رسیده است.

به گفته این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شعر قطران سند حضور شاهنامه در آذربایجان و اران سده پنجم است و مضامین و تعابیری از سخن فردوسی و اشارات گوناگونی به قهرمانان شاهنامه در آن آمده است که آشنایی و الفت او را با سخن حکیم طوس تأیید می کند.

عابدی ادامه داد: در واقع دیوان قطران سندی معتبر برای پیشینه حضور زبان و ادب فارسی در آذربایجان است و باتوجه به آن، بیش از پیش باید پذیرفت که زبان فارسی، همچنان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رونمایی از تصحیح جدید دیوان قطران در تبریز

رونمایی از تصحیح جدید دیوان قطران در تبریز