مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 آذر 1402 ساعت 15:152023-12-11پزشكي

2 عامل اصلی که کبد شما را چرب می کند


عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، با اشاره به عوامل مستعدکننده افراد در ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی گفت: از مهمترین این عوامل می تواند دیابت غیرکنترل شده و چاقی باشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، بهداشت نیوز نوشت: دکتر فهیمه گندمی ثانی گفت: بیماری کبد چرب غیر الکلی که به اختصار NAFLD (Nonalcohol-associated fatty liver disease)نامیده می شود، شایع ترین اختلال کبدی در جهان است که ابتلا به آن می تواند عوارض جبران ناپذیری مانند بیماری سیروز کبدی و بعضا سرطان کبد را ایجاد کند، البته این بیماری تاحدزیادی قابل پیشگیری و درمان است؛ شیوع این بیماری درآسیا تا 45 درصد گزارش شده است و تشخیص آن معمولا در بین سنین 40 تا 50 سال صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در تعریف بیماری کبد چرب غیر الکلی میتوان گفت: این بیماری در واقع تجمع چربی در کبد یا اصطلاحاً steatosis کبدی است؛ البته در شرایطی که علل ثانویه تجمع چربی درکبد شامل الکل، مصرف کورتون و هپاتیت و.

را نداشته باشیم .

این بیماری به دو دسته NAFL(nonalcoholic fatty liver) و NASH (nonalcoholic steatohepatitis)تقسیم میشود، دسته اول یعنی NAFL شامل مواردی است که تجمع چربی در کبد داریم اما التهاب همراه نداریم و دسته دوم یعنی NASH شامل تجمع چربی همراه با التهاب قابل توجه کبد است که مرحله پیشرفته تر بیماریست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

2 عامل اصلی که کبد شما را چرب می کند

2 عامل اصلی که کبد شما را چرب می کند