مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 آذر 1402 ساعت 06:352023-12-16اقتصادي

پایکوبی دردانه خزر؛ خلیج گرگان رمق گرفت


دولت سیزدهم با اجرایی کردن گام نخست وعده خود برای نجات خلیج گرگان برای رفع مخاطرات زیست محیطی، زمینه رونق گردشگری و اقتصاد دریامحور برای تحقق توسعه متوازن در گلستان را فراهم کرد.

- خبرگزاری فارس- استان گلستان: خلیج گرگان بزرگترین مخزن آب لب شور یا نسبتاً شیرین متصل به دریای خزر سال ها بوده که با مشکلات و چالش های متعددی روبرو است.

این پهنه آبی با مشکلاتی همچون عدم تخصیص حقابه رودخانه های منتهی به این زیستگاه آبی، ورود هزاران لیتر فاضلاب خانگی، پساب صنعتی و زه آب کشاورزی، نشست رسوبات و مسدود شدن کانال های آبرسان حائل بین خلیج گرگان و دریای خزر در منطقه چپاقلی، آراکانال (آشور) و خزینی و البته کاهش مشهود نزولات آسمانی، افزایش محسوس دما و رشد چند برابری میزان تبخیر دست به گریبان است؛ پارامترهایی که طی 10 تا 20 سال گذشته در سکوت و به مرور و خاموش جان خلیج را گرفتند.

* مرگ 90 هزار پرنده وضعیت بغرنج خلیج گرگان از اواخر دهه 80 توسط برخی سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست و طبیعت فریاد زده شد اما گوشی شنوایی نبود.

شرایط خلیج روز به روز حادتر شد و حوادثی تلخ از کشند جلبکی و مرگ آبزیان تک سلولی شناور، تلف شدن چند باره آبزیان به ویژه ماهیان کفال و از همه مهم تر مرگ و میر بیش از 90 هزار انواع پرنده آبزی و کنار آبزی رخ داد که حال تب دار خلی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پایکوبی دردانه خزر؛ خلیج گرگان رمق گرفت

پایکوبی دردانه خزر؛ خلیج گرگان رمق گرفت