مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 آذر 1402 ساعت 11:052023-12-11اجتماعي

استل کیله شین، کتیبه اورارتویی_آشوری در موزه ارومیه


کتیبه اورارتویی کیله شین یک سنگ نوشته متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است که در موزه ارومیه نگهداری می شود.

- ایسنا/آذربایجان غربی کتیبه اورارتویی کیله شین یک سنگ نوشته متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است که در موزه ارومیه نگهداری می شود.

بهروز خان محمدی، دکترای باستان شناسی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: سنگ ستون مانند کیله شین به ارتفاع 167 و عرض 70 سانتی متر، در نیمه نخست هزاره اول قبل از میلاد، در وسط گردنه کوهی که اشنویه را از رواندوز عراق جدا می سازد، نصب شده و مدت ها به عنوان میله مرزی ایران_عراق مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً در عهد باستان نیز به عنوان نشانه مرزی تلقی می شد، وزن این استل همراه پایه آن حدود 1.

6 تن است.

کیله شین نام خود را از دو واژه کردی کیله یا کیل به معنای سنگ قبر و شین به معنای آبی یا کبود (سنگ قبر آبی رنگ) گرفته است.

با وقوع جنگ بین عراق و ایران، با توجه به اهمیت تاریخی و به منظور حفظ این میراث ارزشمند فرهنگی از آسیب های احتمالی، در سال 1365 به پیشنهاد برخی از فرهنگ دوستان منطقه و با مساعدت های سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، این سنگ نوشته تاریخی به موزه ارومیه انتقال یافت و با این کار از خطر نابودی نجات یافت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

استل کیله شین، کتیبه اورارتویی_آشوری در موزه ارومیه

استل کیله شین، کتیبه اورارتویی_آشوری در موزه ارومیه