مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 آذر 1402 ساعت 10:252023-11-25اجتماعي

دم دم ؛ قلعه نظامی سه هزار ساله در ارومیه


قلعه باستانی دم دم یکی از قلعه های تاریخی و مهم جنوب شهر ارومیه است که زمان احداث آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد، این قلعه در زمان صفویه توسط حاکم ارومیه، - ایسنا/آذربایجان غربی قلعه باستانی دم دم یکی از قلعه های تاریخی و مهم جنوب شهر ارومیه است که زمان احداث آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد، این قلعه در زمان صفویه توسط حاکم ارومیه، امیرخان برادوست، بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن متروک و به دست فراموشی سپرده می شود.

بهروز خان محمدی، دکترای باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: قلعه دم دم ارومیه در مسیر جاده ارومیه به اشنویه، بعد از روستای بالانج و روستای بزرگ آباد و در سمت چپ جاده، قرار گرفته است، در این منطقه، کوهستان وسیعی قرار دارد که دو قله آن به نام های کوه جم جم و کوه دم دم شهره اند.

دسترسی به این قلعه از جهات شمالی و جنوبی امکان پذیر نیست چرا که در این دو جبهه تخته سنگ های بزرگ و یک پارچه با دره های عمیق قرار دارد، راه دستیابی به این قلعه فقط از اطلاع شرقی و غربی کوهستان امکان پذیر است.

پیشینه پژوهشی قلعه دم دم نخستین بار پرفسور ولفرام کلایس باستان شناس و مهندس برجسته آلمانی در سال 1970 میلادی در مسیر حرکت از ارومیه به اشنویه این اثر تاریخی را بررسی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دم دم ؛ قلعه نظامی سه هزار ساله در ارومیه

دم دم ؛ قلعه نظامی سه هزار ساله در ارومیه