مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 آذر 1402 ساعت 18:252023-11-26سياسي

ناگفته هایی از کارنامه رؤسای ساواک


از زمان تأسیس تا انحلال ساواک، چهره هایی در برهه های مختلف ریاست این سازمان را برعهده داشتند که نقش اصلی و تعیین کننده ای در سرکوب با مخالفان داخلی و خارجی برعهده گرفتند که امروز لزوم بررسی کارنامه آنها بیش از پیش احساس می شود.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - دکتر مظفر شاهدی نویسنده کتاب ساواک: سازمان اطلاعات و امنیت کشور 1335- 1357) در گفت وگو با ایرنا به پرسش هایی از جمله دلایل و ضرورت های شکل گیری این سازمان و چگونگی مواجهه آن با مخالفان حکومت پهلوی اختصاص داده شد.

در بخش پایانی، به بررسی کارنامه رییسان این سازمان مخوف پرداخته شد.

*به نظر شما در آن برهه ارتباط حکومت با مردم چگونه بود؟ _ ساواک در سال 1335 تأسیس شد که بیش از سه سال از کودتای 28 مرداد و به دنبال آن گرایش و روی آوردنِ روزافزون محمدرضاشاه پهلوی به شیوه استبدادگرایانه، سرکوبگرانه و قانون ستیزانه حکمرانی و نادیده گرفتن قانون اساسی مشروطه و متمم آن سپری می شد.

بنابراین ساواک در برهه ای شکل گرفت که دیگر مردم ایران در عمل کمترین نقشی در اعمال حق حاکمیت ملی خود در چارچوب قانون اساسی مشروطه و متمم آن نداشتند.

معنای دیگر این سخن آن است که ساواک محصول شرایط استبداد و تبهکاری سیاسی رژیم پهلوی بود و هدف از آن هم (در شرایط کنار گذاشتن جبارانه ملت ایران از عرصه سیاست رسمی کشور) ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ناگفته هایی از کارنامه رؤسای ساواک

ناگفته هایی از کارنامه رؤسای ساواک