مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 10:002023-12-21سياسي

یلدا؛ از شرق تا غرب دنیا


عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و پژوشگر تاریخ ایران باستان گفت: یلدا بهانه ای برای سرزدن به پدرها و مادرها و فرصت خوبی برای شادمانی و هم صحبتی است.

- بازی ، پایکوبی، نواختن سازهای محلی، گوش سپردن به آوازهای هر دیار، خواندن ادبیات ملی نیز بخشی دیگر از برنامه های این شب محسوب می شود.

نیاکان دانا و روشن بین و خُرم ما ایرانیان، پدران و مادران نجیب و بردبار و پُرامید ما که چون هر آدمیزادی زندگی شان با دو روی رنج و خوشی سرشته بود، یلدایی را برایمان به یادگار گذاشته اند که اگر نیک نگاه کنیم، در کنار ضلمت شبش یک روی تابناک و امیدبخش دارد؛ گذشتگان ما یک بار برای همیشه به ما آموختند که در لحظه های تاریک روزگار نباید به زندگی و به یکدیگر پشت کنیم و فسرده زانوی غم در بغل بگیریم.

اتفاقاً در این تیرگی هاست که باید با رویی گشاده تر، قلب هایی نزدیک تر، خاطری پُرشگون تر و سفره هایی رنگین تر سیاهی را پشت سر بگذاریم و انتظار خورشید فروزان را بکشیم.

صدرالدین طاهری که تخصصش مطالعات ایران باستان است، در گفت وگوی خود با ایسنا به سراغ همین شب رفت و در جنبه های کمتر گفته شده آن نیز درنگ کرد که شرحش در ادامه آمده است.

سرمای یلدا و گرمای مهر صدرالدین طاهری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به واژه یلدا در لغت و مفهوم مت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یلدا؛ از شرق تا غرب دنیا

یلدا؛ از شرق تا غرب دنیا