مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 22 آذر 1402 ساعت 10:552023-12-13سياسي

لباس هایی که ثبت ملی شده اند


«مِکنِه»، «کژین شوی»، «قردار شِوال» و «سرگیرا»، از جمله لباس های سنتی زنان عشایر سنگسر در استان سمنان هستند، که با وجود اینکه امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، - مِکنِه ، کژین شوی ، قردار شِوال و سرگیرا ، از جمله لباس های سنتی زنان عشایر سنگسر در استان سمنان هستند، که با وجود اینکه امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، اما برای حفظ و احیا در فهرست ملی میراث ناملموس ایران ثبت شده اند.

هانی رستگاران ـ مسئول ثبت میراث ناملموس استان سمنان ـ درباره پوشاک سنتی ایل سنگسر به ایسنا گفت: پوشاک همچون زبان و خوراک معرف فرهنگ و اصالت هر قوم و ملتی است و از مهمترین صورت های میراث مادی فرهنگ و سنتی است که نسبت به بسیاری دیگر از مصادیق میراث فرهنگی تاثیرپذیری بیشتری دارد و به همراه خود مجموعه ای از آداب و رفتارها را انتقال می دهد.

ایل سنگسر بزرگترین ایل عشایری استان سمنان است و لباس و پوشاک سنتی این ایل دارای تنوع و رنگ پردازی چشم نوازی است.

حفظ این گنجینه و انتقال آن به نسل های بعد اگرچه با دشواری های زیادی همراه است، اما امری ضروری است و می تواند به معرفی بیش از پیش فرهنگ این منطقه کمک کند.

او افزود: اگرچه با توسعه شهرنشینی و مدرنیته بسیاری از افراد توجه کمتری نسبت به داشته های میراثی خود داشته اند، اما در سال های اخیر به ویژه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

لباس هایی که ثبت ملی شده اند

لباس هایی که ثبت ملی شده اند