مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 14:202023-12-21سياسي

شرایط و مدارک لازم برای تغییر نام خانودگی کدامند؟


در صورتی که نام خانوادگی پدری تغییر یابد، تغییر نام خانوادگی فرزندان کمتر از 18 سال با درخواست کتبی پدر و تغییر نام خانوادگی فرزندان کبیر وی بدون رعایت حق تقدم و با ارائه اجازه نامه از پدر ممکن خواهد بود.

-  به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، نام و نام خانوادگی بخش مهمی از هویت افراد است و به عنوان سند هویتی فرد ثبت، حفظ و نگهداری می شود، اما گاهی افراد به دلایلی خواهان تغییر یا اصلاحاتی در نام خانوادگی خود می شوند که نیازمند طی مراحل قانونی است.

در ایران، انتخاب نام خانوادگی به شکل امروزه آن از سال های انقلاب مشروطه در میان قشر روشنفکر جامعه معمول شد و با پایان جنگ جهانی اول، اداره سجل احوال تهران آغاز به کار کرد و بعد ها در سال 1304 لوایحی به تصویب مجلس شورای ملی رسید که بر اساس آن استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای کلیه اتباع ایران اجباری شد.

نسبت دادن یک نام خانوادگی به هر ایرانی، از سال 1313 به صورت قانون مدنی درآمد و اجباری شد و از آن زمان، به مرور، برای تمام اتباع ایران، نام خانوادگی انتخاب شد که متناسب با محل اسکان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان، پدر، پدربزرگ و جد، گاهی هم شغل یا حرفه یا یک ویژگی بدنی بود و پیش از تصویب این قانون و در سال 1304، لایحه ای به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود که به کار بردن هر لقبی از جمله خان،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شرایط و مدارک لازم برای تغییر نام خانودگی کدامند؟

شرایط و مدارک لازم برای تغییر نام خانودگی کدامند؟