مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 15 آذر 1402 ساعت 16:402023-12-06سياسي

چرا ایران ثبت «تذهیب» را با 4 کشور دیگر شریک شد؟


مدیر پرونده هنر تذهیب با شرح جزییاتی از این پرونده، گفت که ترکیه پیشنهاددهنده این پرونده به یونسکو بوده و در ادامه ایران و سه کشور دیگر به آن ملحق شدند.

- این درحالی است که هنر تذهیب پیش از اسلام در ایران با عنوان زرنگاری رواج داشته و پیشینه آن به دوره ساسانی و کتاب ارژنگ مانی می رسد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سیدعبدالمجید شریف زاده ـ مسئول پرونده هنر تذهیب ـ به دنبال ثبت این اثر در هجدهمین کمیته بین الدولی کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، درباره جزییات این پرونده، گفت: پیشنهاد ثبت هنر تذهیب از سوی کشور ترکیه مطرح شد و ایران، آذربایجان، ازبکستان و تاجیکستان به دلیل داشتن پیشینه فرهنگی مشترک به این پرونده ملحق شدند.

این پژوهشگر هنرهای سنتی با بیان اینکه پیشینه آذین و تذهیب در هنر کتاب آرایی ایران، به دوره ساسانی و کتاب ارژنگ مانی می رسد، اظهار کرد: ایران از مراکز مهم تذهیب به شمار می رود که در دوره های قبل از اسلام از آن با نام زرنگاری یاد شده است و در گذشته افراد زیادی در این هنر صاحب نام و صاحب سبک بوده اند.

او استفاده از محلول های طلا و سایر رنگ ها و محلول های براق و درخشان برای طراحی نقوش تذهیب را دلیل این نامگذاری عنوان کرد و افزود: واژه تذهیب را در اصطلاح می توان به معنی آراستن دانست؛ چرا که هدف اصلی هنر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا ایران ثبت «تذهیب» را با 4 کشور دیگر شریک شد؟

چرا ایران ثبت «تذهیب» را با 4 کشور دیگر شریک شد؟