مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 22 آذر 1402 ساعت 10:452023-12-13فرهنگي

مرمت برج شاطر گنبد ساری


442600 بنای تاریخی شناسایی شده در استان مازندران وجود دارد که تا کنون 800 بنا از این تعداد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

بنای تاریخی شاطرگنبد نیز یکی از این بناهای تاریخی است که در حال حاضر عملیات مرمت روی آن در حال انجام است.

بنای تاریخی شاطرگنبد باقی مانده از قرن نهم قمری و همدوره با حکومت تیموریان، در یک کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد و در سال 1364 به ثبت ملی رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان مازندران روند مرمت این بنای تاریخی را طولانی توصیف کرد و به ایسنا گفت: در سال 1370 با تصمیم کارشناسان میراث فرهنگی وقت، بازسازی غیر اصولی روی این بنای تاریخی انجام شده بود که به دنبال آن متاسفانه دیوارهای بنای 600 ساله شاطرگنبد با سیمان معمولی به اصطلاح ترمیم شد، اما این سیمان کشی باعث وارد شدن خسارات بیشتری به این بنا شد؛ چون وجود زمین های کشاورزی و به تبع آن جریان آب در اطراف بنا، رطوبت زیادی به دیواره ها وارد کرد که این اندود سیمانی مانع خروج رطوبت از دیوار شده و به مرور آسیب های زیادی به این بنای تاریخی وارد کرد.

محسن باستانی مجاوری تاکید کرد: با تصمیم گیری سازمان میراث فرهنگی وقت در سال 1398 این بنای تاریخی بار دیگر در برنامه بازسازی قرار گرفت و با جدا کردن اندود سیمانی نامناسب، گچ بتا و پلیمری (به عنوان ضد آب)، روی دیو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مرمت برج شاطر گنبد ساری

مرمت برج شاطر گنبد ساری