مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 آذر 1402 ساعت 08:152023-11-25اقتصادي

رعایت حریم رودخانه ها موجب کاهش مخاطرات سیلاب می شود


مناسب ترین راهکار برای کاهش ریسک مخاطرات سیلاب رودخانه ای رعایت حد بستر و حریم آن ها و ممانعت از تصرف و ساخت وساز و برداشت غیراصولی از منابع ماسه ای و گراولی آن بوده؛ - وی افزود: با شدت گرفتن بارندگی ها در جلگه مازندران و گیلان رودخانه ها حالت سیلابی می یابند و آسیب های جدی به روستاها و شهرهای حاشیه رودخانه وارد می شود.

این پژوهشگر دریایی با بیان اینکه رودخانه های سواحل جنوبی دریای خزر در دو گروه گیسویی شکل و مئاندری یا پیچانرود قرار می گیرند، تصریح کرد: در این میان بیشترین مخاطرات بروز سیلاب برای رودخانه هایی است که فاصله خاستگاه آن ها تا پایان بسیار کوتاه  و بستر آنها از شیب تند برخوردار است و تجمعات گراولی وسیع در مناطق مختلف بستر آن وجود دارد که چشمه کیله در تنکابن، کلارآباد و چالوس رود از آن جمله هستند.

خوشروان ادامه داد: البته در این میان تجاوز آشکار انسان به حد بستر و حریم رودخانه ها و ساخت و ساز گسترده موجب سیلابی شدن رودخانه های پیچانرود شده است که ازجمله آن بابل رود، تلار، نکارود هستند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که سیلاب با خود به دریا می برد تنها زیر ساخت ها و دارایی مردم حاشیه رودخانه نیست، بلکه ثروت ملی کشور یعنی پوشش خاک جنگل های هیرکانی است که سالانه وارد دریای خزر می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رعایت حریم رودخانه ها موجب کاهش مخاطرات سیلاب می شود

رعایت حریم رودخانه ها موجب کاهش مخاطرات سیلاب می شود