مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 آذر 1402 ساعت 15:552023-12-02فرهنگي

خانه تاریخی قرایی رشتخوار؛ یادگار معماری دوران قاجار


مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشتخوار گفت: خانه تاریخی قرایی در این شهرستان یکی از یادگاران معماری دوران قاجار است.

- ایسنا/خراسان رضوی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشتخوار گفت: خانه تاریخی قرایی در این شهرستان یکی از یادگاران معماری دوران قاجار است.

کاظم کامیاب در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این خانه تاریخی با 1550 متر مربع مساحت در مرکز شهر رشتخوار قرار دارد و یکی از یادگاران معماری دوران قاجار و یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان است.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی از چهار قسمت با دیوارهای خشتی و سقف های گنبدی شکل ساخته شده است، اظهار کرد: هر قسمت از این خانه تاریخی کاربردی متفاوت داشته است، به این صورت که از قسمت شمالی به عنوان شاه نشین زمستانی، از قسمت جنوبی به عنوان فضایی برای گذراندن فصول گرم سال، از قسمت شرقی به عنوان فضایی برای پذیرایی از مهمانان و از قسمت غربی نیز به عنوان اتاق های مخصوص خدمه و نگهبانان استفاده کرده اند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار افزود: با توجه به کتیبه سردر ایوان شمالی این اثر تاریخی به دستور حاج سلطان علی خان قرایی ملقب به حاجی خان یاور و توسط معماران یزدی در 20 شعبان 1344 هجری قمری ساخته شده و در 25 اسفندماه 1380


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خانه تاریخی قرایی رشتخوار؛ یادگار معماری دوران قاجار

خانه تاریخی قرایی رشتخوار؛ یادگار معماری دوران قاجار