مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 آذر 1402 ساعت 08:052023-11-29سياسي

«چوقا» پوشش اصیل مردان ایل بختیاری


لباس های محلی چهارمحال و بختیاری در رده زیباترین لباس های محلی کشور قرار می گیرد که چوقا به عنوان شاخص ترین هنر دست زنان عشایر بختیاری، مردان بختیاری را از سایر اقوام متمایز می کند، - خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری بختیاری ها از جمله اقوام ایرانی و میراث دار فرهنگ غنی این سرزمین در مسائل گوناگون اجتماعی و به ویژه مسائل بحرانی کشور همواره نقش مهمی را ایفا کرده اند.

به طور کلی پوشش مردان بختیاری بیش از 2 هزار و 700 سال قدمت دارد که این بیانگر آن است که بختیاری ها همان طور که زبان، نژاد و فرهنگ خود را از اختلاط و دست اندازی مصون داشته اند، پوشش و لباس خود را نیز محفوظ و اصیل نگه داشته اند.

لباس مردان ایل بختیاری نماد دلیری   مردان قوم بختیاری دارای لباس مخصوصی هستند که چوقا بخشی از بالاپوش آن ها را تشکیل می دهد، شکل و رنگ در این پوشش از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که می تواند اثر یکدیگر را تقویت کند، پژوهش های صورت گرفته در رابطه با پوشش مردان بختیاری ارتباط بین رنگ و شکل بالا پوش مردان بختیاری با روحیه آنان را نشان می دهد.

 نتایج به دست آمده از این پژوهش ها حاکی از این نکته است که بالاپوش مردان قوم بختیاری از جهت شکل و رنگ، روحیه دلیری و همچنین قدمت تاریخی و فرهنگی این قوم اصیل ایرانی را بیان می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«چوقا» پوشش اصیل مردان ایل بختیاری

«چوقا» پوشش اصیل مردان ایل بختیاری