مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 آذر 1402 ساعت 12:562023-11-29اجتماعي

«ماشین دودی» دوره قاجار به ایستگاه سیمان ری رسید+عکس


خبرگزاری فارس-ری؛ اولین خط راه آهن ایران در سال 1261 در دوره ناصرالدین شاه، میان تهران و شهرری ساخته شد و اولین ماشین ریلی ایران با نام ماشین دودی بین دو ایستگاه تهران(میدان قیام فعلی) و شهرری(پارک رازی فعلی) راه افتاد که مسافران ری و زائران تهرانی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) را جابه جا می کرد.

  ماشین دودی  به عنوان اولین قطار ریلی کشور روزگاری به عنوان یک ظرفیت تاریخی و  یکی از دیدنی های قبله تهران و این شهر باستانی بود و تا سال 1397 در محوطه ایستگاه مترو شهرری نگهداری می شد و در معرض دید عموم مردم و به ویژه مسافران مترو قرار داشت.

بخشی از ریل اصلی ماشین دودی قاجارها، در اسفند ماه سال 1397 در خیابان فداییان اسلام روبروی امامزاده عبدالله، کشف شد و در مهر ماه 1399 ماشین دودی را به این محل منتقل کردند تا بر روی ریل اصلی خود قرار بگیرد که در این زمان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت ری وعده مرمت و بازسازی، احیاء و حفظ این محدوده با طراحی و اختصاص اعتبار لازم را داد.

  ماشین دودی پس از قرار گیری در خیابان فداییان اسلام اما ماشین دودی پس از انتقال به ریل اصلی خود در خیابان فداییان اسلام، تا مدت ها بدون هیچ حفاظی رها شد و هیچ اقدامی در این محدوده تاریخی برای جلوگیری از سرقت و عوامل جوی انجام نشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ماشین دودی» دوره قاجار به ایستگاه سیمان ری رسید+عکس

«ماشین دودی» دوره قاجار به ایستگاه سیمان ری رسید+عکس