مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 آذر 1402 ساعت 08:002023-12-05اقتصادي

داز درختچه ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان و بلوچستان


رییس اداره میراث فرهنگی نیکشهر گفت: نخل پاکوتاه، درخت داز گونه ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان وبلوچستان بشمار می رود.

- "داز" درختچه ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان و بلوچستان ایسنا/سیستان و بلوچستان رییس اداره میراث فرهنگی نیکشهر گفت: نخل پاکوتاه، "درخت داز" گونه ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان وبلوچستان بشمار می رود.

علی پور در گفت وگو با ایسنا، افزود: درختچه داز به عنوان اقتصادی ترین گونه گیاهی در شهرستان نیکشهر است که نقش زیادی در زندگی روزمره مردم محلی وتوسعه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی نیکشهر در ادامه گفت: داز یا نخل پاکوتاه از درختان بومی ایران و جنوب غربی آسیاست که در ارتفاع 450 تا 1250 متر از سطح دریا در آبراهه های مناطق کوهستانی جنوب استان سیستان و بلوچستان می روید.

وی بیان کرد: داز نقش بسیار مهمی در زندگی مردم بلوچ، به خصوص روستاییان و عشایر دارد و از برگ آن برای تهیه پوشاک، مسکن و صنایع حصیری استفاده می شود و میوه آن نیز استفاده خوراکی دارد.

وی افزود: اکثر عشایر شهرستان نیکشهر با استفاده از برگ درخچه داز برای خود مسکن می سازند و با استفاده از هنر خود انواع صنایع دستی و حصیری را تولید وبه فروش می رسانند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

داز درختچه ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان و بلوچستان

داز درختچه ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان و بلوچستان