مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 آذر 1402 ساعت 08:562023-12-11اجتماعي

بلندترین برج آجری جهان همچنان درخطر نابودی


آثار تاریخی در یک کشور نشان دهنده هویت و تمدن ملت آن سرزمین است و وجود آثار تاریخی و فرهنگی فراوان در ایران اسلامی نشان دهنده تمدن بسیار قدیمی، غنی و پیشرفته  کشورمان است.

در سال های اخیر حساسیت های عمومی نسبت به حفاظت از آثار، بناها، بافت های تاریخی و فرهنگی برانگیخته شده، به گونه ای که به نظر می رسد موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در حال تبدیل به یک مطالبه اجتماعی است و این فضا فرصت مغتنمی برای مسؤولان، پژوهشگران، متخصصان و هنرمندان است تا به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

بنای باشکوه گنبدقابوس یک شاهکار معماری ایرانی است؛ این بنا در سال 397 هجری قمری برابر با 375 هجری شمسی(براساس تقویم یزدگردی) در زمان سلطنت قابوس بن وشمگیر ملقب به شمس المعالی از پادشاهان آن دیار در قرن چهارم هجری احداث شده است.

این اثر در سال 1310 به شماره 86 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و همچنین در تیرماه سال 1391 به عنوان بلندترین بنای آجری جهان  در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

براساس مستندات موجود در سال 1310 خورشیدی، برای اولین بار پایه و بنا این اثر تاریخی تعمیر شد و در سالهای 1317 و 1318  با بستن داربست چوبی بخشی از آجرهای گنبد مخروطی تعویض و بخشی های از کتیبه و صفه قاعده آن تعمیر و اصلاحات درست انجام شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بلندترین برج آجری جهان همچنان درخطر نابودی

بلندترین برج آجری جهان همچنان درخطر نابودی