مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 15 آذر 1402 ساعت 08:462023-12-06اجتماعي

رنگارنگی لباس زنان بختیاری الهام گرفته از طبیعت زیبا


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرکرد ایل ها و عشایر ایران همواره یکی از مهم ترین و در عین حال، متفاوت ترین اقشار جامعه از لحاظ زیست بوم، نوع و شیوه زندگی به شمار می روند.

در این میان زنان، برجسته ترین و مؤثرترین عنصر و رنگ و بوم ایلات عشایر هستند به گونه ای که بدون زن، زندگی هویت و معنایی نخواهد داشت، رنگارنگی لباس زنان ایل بختیاری حیات بخش زندگی آن هاست لباس هایی متفاوت و شاد تر که ایل بختیاری را از سایر ایل ها متمایز می کند.

رنگ لباس زنان بختیاری، الهام گرفته از طبیعت است؛ زنان و دختران جوان بختیاری در رخت های خود از رنگ های روشن استفاده می کنند و رنگ لباس خانم های مسن به دلیل احترام به سن و سال آن ها تیره است.

لَچک لباس زنان بختیاری شامل لچک، زیر لچکی یا بُنایی، می نا، بند سوزن، جوه یا جومه(پیراهن)، جلیقه یا یل، شلوار قری و کفش است.

زن بختیاری به گیسوان خود لچک می بندد که از یک نوار مخمل سبز پُررنگ یا اناری 40 سانتی متر در 12 سانتی متر تشکیل شده است و روی سر و گوش ها را می پوشاند.

به آن یکپارچه از هر نوعی دوخته شده که تا پس گردن می رسد.

درون نوار با این پارچه آستردوزی شده و لبه بیرونی آن با قطعات کوچک شیشه ای (منجوق، الماس نما) مزین شده است که این ها روی مخمل، به شکل گل های دوخته شده اند و در نهایت گوشه های آزاد لچک 2 عدد بند دوخته شده ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رنگارنگی لباس زنان بختیاری الهام گرفته از طبیعت زیبا

رنگارنگی لباس زنان بختیاری الهام گرفته از طبیعت زیبا