مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آبان 1402 ساعت 07:502023-11-08اجتماعي

مالکَنون آیین دیرینه در میان عشایر بختیاری


با آغاز فصل بهار و سبز شدن مراتع و چمن زارها، خانوارهای عشایری مستقر در مناطق گرمسیر قشلاقی، بار و بنه خود را می بندند و به مناطق خوش آب و هوا و سردسیر ییلاقی در نقاط مختلف کشور، - خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاریزندگی عشایری و ییلاق و قشلاق، به حرف ساده است اما در عمل با زحمتی عجین شده که نتیجه اش رشد مردمانی سخت کوش، معتقد و مهربان است، کوچ عشایر زیبا ترین تصویری است که هر لنز و دوربینی می تواند آن را ثبت کند.

 با آغاز فصل بهار و سبز شدن مراتع و چمن زارها، خانوارهای عشایری مستقر در مناطق گرمسیر قشلاقی، بار و بنه خود را می بندند و به مناطق خوش آب و هوا و سردسیر ییلاقی در نقاط مختلف کشور، کوچ می کنند.

  کوچ یعنی حرکت بین قلمرو ییلاق و قشلاق در مسیری به نام ایل راه برای دستیابی به علوفه تازه برای دام و حفاظت از احشام در برابر سرما و گرمای شدید، در این اتفاق، نه تنها خانواده که همه احشام و اسباب زندگی هم جا به جا می شود.

مالکَنون عشایر بختیاری اصطلاح دیگر کوچ عشایر بختیاری با عنوان مال کَنون است که از جمله آیین تاریخی و دیرین عشایر بختیاری به لحظه آغاز کوچ پاییزه عشایر گفته می شود و در آن از 2 واژه مال به معنی آبادی و مجموع سیاه چادرها و کَنون به معنای از جا کندن استفاده شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مالکَنون آیین دیرینه در میان عشایر بختیاری

مالکَنون آیین دیرینه در میان عشایر بختیاری