مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 آبان 1402 ساعت 22:502023-10-23سياسي

نگرش علمی در حوزه سیاست به سکولاریزم منتج شد


در پی موفقیت های درخشان علوم تجربی در متحول کردن زندگی و افزایش، رفاه مادی، در هر حال توجه به حوزه های غیرتجربی از جمله ادیان رو به افول گذاشت و نفوذ نگرش علمی در حوزه سیاست نیز به سکولاریزم انجامید که به خودی خود موجب کم توجهی بیشتر به معنویت و دین شد.

- این جمله ها بخشی از صحبت های مطرح شده در یکی دیگر از نشست های نامه و قرار ویژه محور پرسش و پاسخ با محوریت دنیای مدرن؛ پایان خدا؟ بود که یکشنبه (30 مهرماه) از سوی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.

علیرضا فرهنگ، دکترای مطالعات تطبیقی ادیان، در ابتدای این نشست، گفت: می توان در دانش جدید، سه حوزه را از یکدیگر تمیز داد که یکی از آن ها pure science، به عنوان دانشی است که کاربردی نبوده و صرفاً دانستنی است؛ معمولاً این گونه علوم پیشتازند و ما آن را به عنوان علوم محض همچون فیزیک محض می شناسیم که بستری برای دانش فناورانه یا کاربردی می شوند؛ دانش فناورانه یا techno science است که تمام لوازم و نیازهای جسمانی زندگی ما به طریقی از آن بهره می گیرد؛ نوع سوم از دانشpseudo science به معنای شبه دانش و فاقد ارزش علمی بوده و اتفاقاً همین حوزه در ذهن عوام بیشتر به عنوان دانش جای گرفته است.

او افزود: به طورکلی دانش به معنای شناسایی است که در یک طرف شناسنده و در طرف دیگر موضوع شناسایی مطرح است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگرش علمی در حوزه سیاست به سکولاریزم منتج شد

نگرش علمی در حوزه سیاست به سکولاریزم منتج شد