مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 آبان 1402 ساعت 09:152023-10-25بين الملل

سازمان ملل از افغانستان تا فلسطین؛ قطعنامه هایی که به هیچ منجر شد


نزدیک به هشتاد سال پس از تشکیل نهادی به نام سازمان ملل متحد، باید بپرسیم آیا سازمان ملل متحد واقعاً به صلح و امنیت جهانی متعهد است؟ یا با نفوذ لابی های مختلف، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، 78 سال پیش در چنین روزی، یعنی 24 اکتبر 1945 نهادی بین المللی تحت عنوان سازمان ملل متحد با هدف خدمت به صلح بشریت، گسترش روابط بین المللی و احترام به حقوق ملت ها شکل گرفت.

بررسی عملکرد سازمان ملل طی نزدیک به 8 دهه گذشته به ما نشان می دهد که این نهاد استقلال کافی برای رسیدن به اهداف تعریف شده را ندارد و پنج قدرت پیروز جنگ جهانی دوم از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین با برخورداری از حق وتو و عضویت دائم در شورای امنیت، از این نهاد در جهت رسیدن به اهداف سلطه جویانه خود استفاده می کنند.

شورای امنیت که از 15 عضو دائم و موقت تشکیل می شود تابعی از اراده آمریکا و لابی صهیونیستی است و نمی تواند در خصوص مسائل امنیتی کشورها تصمیمات مستقل و سرنوشت ساز اتخاذ کند.

وجود نهادی تحت عنوان شورای امنیت، سازمان ملل را به جنگل شباهت داده است؛ هرکه قدرت بیشتری دارد، سهم بیشتری از اختیارات دارد.

کشورهای قدرتمند امنیت و نظم کشورهای ضعیف را تعیین می کنند، حمله می کنند، وتو می کنند، تصویب می کنند! خودشان هستند و خودشان.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سازمان ملل از افغانستان تا فلسطین؛ قطعنامه هایی که به هیچ منجر شد

سازمان ملل از افغانستان تا فلسطین؛ قطعنامه هایی که به هیچ منجر شد