مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 19 آبان 1402 ساعت 08:252023-11-10اجتماعي

ساباط سایه ای بر سر گرمای جنوبی لارستان


وقتی که خورشیدِ تابستان شلاق آفتابش مستقیمأ سر را نشانه می گیرد و یا زمستان سرمای نوک پیکانش صورت را نشانه می گیرد می توان به سایه امن ساباط پناه برد، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از لارستان، در یک شهر جنوبی وقتی که که خورشید شمشیر را از رو می بندد، پیاده راه رفتن توی کوچه و خیابان جرأت می خواهد، این جدال نابرابری است که آفتاب جنوبی مستقیم سر را نشانه می گیرد و حاصلش دانه های عرقی است که بر جبین می چکد و بر تن می نشیند.

ساباطها این سایه های خنک بر سر گرمای جنوبی لارستان پناهگاهی است که می توان چند دقیقه ای را در پناهش آرام گرفت، این شهر از قدیم الایام شهر ساباط بوده است، مردم توی کوچه پس کوچه هایش راه می رفتند و در پناه ساباط ها تابستان ها از بی رحمی آفتاب و کلافه کنندگی گرما در امان می ماندند و زمستان ها هم چند دقیقه ای از باران درامان بودند.

ساباط راهرویی سرپوشیده است که دو یا چند خانه را به هم وصل می کند و به دلیل سایه اندازی در معابر عمومی، از سختی رفت وآمد در گرما و سرما می کاهد.

  ساباط از عناصر معماری ایرانی است که در مناطقی که آفتاب زیادی داشته اند به کار می رفته است و این یعنی مهندس های قدیمی در معماری و شهرسازی، انسان و آسودگی اش را درنظر داشته اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساباط سایه ای بر سر گرمای جنوبی لارستان

ساباط سایه ای بر سر گرمای جنوبی لارستان