مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 6 آبان 1402 ساعت 10:152023-10-28سياسي

ثبت مراسم «بی بی گردی» خراسان جنوبی در تقویم گردشگری کشور


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم «بی بی گردی» در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بیرجند، هادی شاه وردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: گواهینامه مراسم بی بی گردی در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 2020948 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

  وی بیان کرد: بی بی گردی از جمله آیین ها و مراسم ابتدای سال است که هنوز هم در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می شود.

  وی افزود: برای این مراسم که در روز 12 فروردین و براساس یکی از داستان های قدیمی انجام می شود زنان سالخورده (بی بی) را برای گردش به خارج از روستا می برند.

در این مراسم یکی از زنان سالخورده روستا خشت خامی را برداشته و سطح خشت را گل می پوشاند زنان و دختران جوان هم با یک قطعه چوب و پنبه فتیله ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می کنند.

   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: سپس یکی از زنان سالخورده خشت را بالای سرش گرفته و در جلو و زنان و دختران همراه با شادی و دایره زنان پشت سر او از روستا خارج می شوند و در محلی که قبلا قنات و چشمهء آبی بوده است و فعلا متروکه شده جمع می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت مراسم «بی بی گردی» خراسان جنوبی در تقویم گردشگری کشور

ثبت مراسم «بی بی گردی» خراسان جنوبی در تقویم گردشگری کشور