مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 آبان 1402 ساعت 16:502023-10-24دانش

«ضدآب ترین» ماده جهان ساخته شد!


محققان فنلاندی لایه بیرونی «مایع مانندی» را از سیلیکون ساخته اند که می تواند کارهای خانگی و صنایع گوناگون را با خاصیت آبگریزی خودش متحول کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، فرادید نوشت: دانشمندان مقاوم ترین سطح در برابر آب را ساخته اند، پیشرفتی که می تواند از حجم کارهای خانگی کم کند و جهان صنعت را متحول کند.

یک تیم تحقیقاتی در فنلاند به سرپرستی رابین راس از دانشگاه آلتو با کمک محققان دانشگاهی مکانیزمی ایجاد کرده اند که سبب می شود قطرات آب با اثربخشی بی سابقه ای از سطوح سر بخورند.

آشپزی، حمل و نقل، نورشناسی و صدها فناوری دیگر، تحت تأثیر نحوه چسبیدن آب به سطوح یا سر خوردن از آن ها هستند، بنابراین برخورداری از سطوح مقاوم در برابر آب در آینده می تواند بسیاری از فناوری های خانگی و صنعتی مانند لوله کشی، حمل و نقل و صنعت خودرو را متحول کند.

تیم تحقیقاتی، سطوح سیلیکونی جامد با لایه بیرونی مایع مانندی ایجاد کرده که با سر خوردن قطرات از روی سطوح، آب را دفع می کند.

این روکش منعطف به عنوان روان کننده بین محصول و قطرات آب عمل می کند.

  این کشف، ایده های موجود در مورد اصطکاک میان سطوح جامد و آب را به چالش کشیده و راه جدیدی را برای مطالعه لغزندگی در سطح مولکولی باز خواهد کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ضدآب ترین» ماده جهان ساخته شد!

«ضدآب ترین» ماده جهان ساخته شد!