مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 آبان 1402 ساعت 14:012023-11-16سياسي

آوای «بخشی ها» میراث دار فرهنگ و تاریخ خراسان شمالی


آوای ساز اصیل یک منطقه دنیایی از حرف، تجربه و خاطرات گذشته آن سرزمین را در خود جای داده و به زیباترین و دلنوازترین شکل به نسل های آینده منتقل می کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بجنورد، انسیه حاتمی؛ به عنوان فردی از خطه خراسان شمالی، شنیدن آوای موسیقی بخشی ها و عشاق خراسان در هر جا و زمانی من را به وجد می آورد.

رقص انگشتان بر روی تارهای ساز و آوای اصیل و بومی موسیقی شمال خراسان آنچنان حس حماسی و وطن پرستانه را در دل روشن می کند که گاهی فرای از غمگین و یا شاد بودن آن، اشکی از سر غرور بر چشمان حلقه می زند.

موسیقی، پدیده ایست که چه در لحظات شاد و چه در لحظات غمگین زندگی می تواند روح را به پرواز در بیاورد و یا آنرا به قعر خاطرات ببرد و بُعد خاکی و زمینی انسان را به ماورای طبیعت و بُعد معنوی آن نزدیک کند.

آوای ساز اصیل یک منطقه دنیایی از حرف و تجربه و خاطرات گذشته آن سرزمین را در خود جای داده و به زیباترین و دلنوازترین شکل به نسل های آینده منتقل می کند.

امروز 25 آبان ماه سال 1402 شمسی، به بهانه سالروز ثبت جهانی پرونده موسیقی بخشی های خراسان شمالی در یونسکو تصمیم گرفتم بخشی از این هنر فاخر و اصیل استان خود را معرفی کنم.

نمادی از فرهنگ، تاریخ و مذهب موسیقی بخشی های خراسان یا موسیقی مقامی، به عنوان هفتمین اثر فرهنگی و معنوی ایران در سال1389 (2


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آوای «بخشی ها» میراث دار فرهنگ و تاریخ خراسان شمالی

آوای «بخشی ها» میراث دار فرهنگ و تاریخ خراسان شمالی