مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 آبان 1402 ساعت 12:152023-11-04سياسي

ویژگی های منحصربه فرد باغستان سنتی قزوین برای ثبت جهانی


دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: دانش بومی آبیاری سیلابی و تنوع زیستی ارزشمند باغستان از جمله ویژگی های منحصر به فرد باغستان سنتی قزوین است که مورد توجه داوران بین المللی قرار گرفته تا این میراث کشاورزی در جیاس به ثبت برسد.

- ایسنا/قزوین دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: دانش بومی آبیاری سیلابی و تنوع زیستی ارزشمند باغستان از جمله ویژگی های منحصر به فرد باغستان سنتی قزوین است که مورد توجه داوران بین المللی قرار گرفته تا این میراث کشاورزی در جیاس به ثبت برسد.

مریم شهبازی در گفت وگو با ایسنا در خصوص ثبت باغستان سنتی قزوین در جیاس، اظهار کرد: نظام های کشاورزی مهم میراث جهانی، جیاس (GIAHS) در سال 2002 به عنوان یک برنامه راهبردی از سوی سازمان خواروبار جهانی (فائو) مطرح شد.

این برنامه مختص سیستم های کشاورزی است که ریشه در دانش بومی کشاورزی یک کشور داشته و با هدف تأمین امنیت غذایی مردم و در سازگاری کامل با اکوسیستم منطقه طراحی شده اند.

معیشت و امنیت غذایی مردم محلی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش بومی، چشم انداز بصری و ارزش های اجتماعی و فرهنگی معیارهای پنجگانه اصلی جیاس هستند.

وی ادامه داد: تا کنون پنج نظام کشاورزی کشورمان به عنوان میراث مهم جهانی در فائو ثبت شده و سه پیشنهاد دیگر نیز در دست برر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ویژگی های منحصربه فرد باغستان سنتی قزوین برای ثبت جهانی

ویژگی های منحصربه فرد باغستان سنتی قزوین برای ثبت جهانی