مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 آبان 1402 ساعت 14:002023-11-15پزشكي

ذخیره بیش از 4 هزار واحد سلول بنیادی خون ساز


معاون فنی سازمان انتقال خون، تعداد واحد های ذخیره شده از این سلولهای بنیادی حیات بخش در این سازمان را 4 هزار و 354 واحد اعلام کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سلامت خبرگزاری فارس، عبادالله سالک مقدم،معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون  ضمن تبریک روز جهانی خون بند ناف به دست اندرکاران ذخیره سازی، پیوند و اهدا کنندگان این سلولهای حیات بخش، خاطرنشان کرد: تا پیش از سال 1988 میلادی، جفت و بندناف به عنوان ضایعات بیولوژیک، پس از تولد نوزادان امحاء می شد و از بین می رفت، اما پس از اینکه مشخص شد سلولإهای بنیادی موجود در خون بندناف از قابلیت خون سازی و ایمنی زایی برخوردارند، اولین بانک خون بندناف در جهان تاسیس شد.

  سالک مقدم افزود: خون بندناف، پس از تولد نوزاد در جفت و بندناف باقی می ماند و پس از زایمان، پزشک بندناف را قطع کرده و نوزاد را از مادر جدا می کند سپس طی یک فرآیند استریل و فوری، خون بندناف با استفاده از کیسه های مخصوص، قابل جمع آوری است.

این فرآیند در مدت زمان کوتاهی بین 5 تا 7دقیقه قابل انجام بوده و برای مادر و نوزاد کاملا بی خطر و بدون درد است.

 معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: آغاز فعالیت واحد بانک خون بندناف و سلول های بنیادی در ایران به تیر ماه 1389 بر می گردد و طی این مدت 26 هزار و 128 واحد خون بندناف جمع آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ذخیره بیش از 4 هزار واحد سلول بنیادی خون ساز

ذخیره بیش از 4 هزار واحد سلول بنیادی خون ساز