مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آبان 1402 ساعت 11:102023-11-08سياسي

آیا مجسمه ابوالهول حاصل دست طبیعت است؟ (+تصاویر)


محققان با انجام آزمایشاتی شبیه سازی شده دریافته اند که مجسمه ابوالهول می تواند منشایی طبیعی داشته و در اثر فرسایش باد به وجود آمده باشد.

- بیش از 40 سال پیش فاروق الباز دانشمند زمین شناس که به دلیل تحقیقات میدانی خود در بیابان های سراسر جهان شناخته شده است، این فرضیه را مطرح کرد که باد در شکل گیری ابوالهول بزرگ جیزه نقش داشته است.

او استدلال می کرد پیش از آنکه مصریان باستان سطح بیرونی سنگ را بتراشند و به شکل ابوالهول درآورند، باد نقش مهمی را ایفا کرده و صخره آهکی را تقریبا به شکل کنونی آن فرسایش داده است.

حالا یافته های یک مطالعه جدید در آمریکا نشان می دهد این فرضیه می تواند قابل قبول باشد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازیورونیوز، تیمی از دانشمندان در آزمایشگاه ریاضیات کاربردی دانشگاه نیویورک با تکرار شرایط 4500 سال پیش در منطقه، زمانی که احتمالاً این تندیس غول پیکر به طول 70 متر و ارتفاع 20 متر در نزدیکی اهرام ثلاثه ساخته شد، به این فرضیه پرداختند و آزمایشاتی را برای مشاهده چگونگی دخالت باد در شکل گیری سازندهای سنگی انجام دادند.

لیف ریستروف، استادیار مؤسسه علوم ریاضی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره گفت: یافته های ما یک فرضیه برای منشأ احتمالی چگونگی شکل گیری ابوالهول در اثر فرسایش ارائه می دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا مجسمه ابوالهول حاصل دست طبیعت است؟ (+تصاویر)

آیا مجسمه ابوالهول حاصل دست طبیعت است؟ (+تصاویر)