مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 مهر 1402 ساعت 12:402023-10-01اجتماعي

مریخ نورد استقامت به تماشای یک «تنوره دیو» نشست


در تصاویری که به تازگی از مریخ نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا به زمین رسیده، چرخش یک گردباد یا به عبارت صحیح تر، یک «تنوره دیو» متشکل از گرد و غبار سطح مریخ به چشم می خورد.

- در تصاویری که به تازگی از مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا به زمین رسیده، چرخش یک گردباد یا به عبارت صحیح تر، یک تنوره دیو متشکل از گرد و غبار سطح مریخ به چشم می خورد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، مریخ نورد استقامت ناسا نگاهی عالی به یک پدیده آب و هوایی در مریخ به ما داده است که برای مردمی که در مناطق بیابانی اینجا روی زمین زندگی می کنند، بسیار آشناست.

این مریخ نورد در تاریخ 30 اوت 2023 تصاویری از یک تنوره دیو مریخی را در فاصله چند کیلومتری دورتر از خود در لبه غربی دهانه جیزرو(Jezero) به تصویر کشیده است.

تنوره دیو (Dust devil) نوعی گردباد است و به یک ستون هوای متلاطم ضعیف گفته می شود که حرکت دَوَرانی دارد و بر خلاف توفان پیچنده به هیچ ابری متصل نیست.

این جریانات هوایی بر روی خشکی و زیر آفتاب و هوای خشک، به دور از شرایط متعارف توفانی ایجاد می شوند.

اعضای گروه ماموریت محاسبه کردند که این گردباد کوچک در آن زمان حدود چهار کیلومتر با استقامت فاصله داشته و با سرعت 19 کیلومتر در ساعت از طرف شرق به سمت غرب مریخ در مکانی به نام Thorofare Ridge در حال حرکت بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مریخ نورد استقامت به تماشای یک «تنوره دیو» نشست

مریخ نورد استقامت به تماشای یک «تنوره دیو» نشست