مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 مهر 1402 ساعت 02:002023-09-23اقتصادي

حلوای بوشهری ها که ثبت ملی شده است


حلوای محلی «سَردوبوندو» یکی از دِسِرهای معروف و پرطرفدار استان بوشهر است که در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است.

- حلوای محلی سَردوبوندو یکی از دِسِرهای معروف و پرطرفدار استان بوشهر است که در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است.

سودابه معموری ـ کارشناس ثبت میراث ناملموس استان بوشهر ـ درباره این حلوای محلی به ایسنا گفت: حلوای سَردوبوندو (سَرده بن دو) مربوط به مناطق شبانکاره و حیات داوود در شهرستان های دشتستان و گناوه است که ترکیبات آن، شامل خرما ترجیحا از نوع کبکاب به دلیل داشتن شیره زیاد، آرد، لِلِک(گَمَنه: بلغور)، ماست، روغن و کره محلی است.

او درباره طرز تهیه سَردوبوندو توضیح داد: برای طبخ این حلوای مغذی و پرطرفدار ابتدا کره را ذوب و از صافی رد می کنند، سپس للک را در روغن تفت می دهند و به کره مذاب اضافه می کنند و چند دقیقه این مخلوط را هم می زنند.

در ادامه چند دقیقه به آن زمان می دهند تا للک ها ته نشین شوند و روغن را جدا کرده و در گوشه ای می گذارند.

این کارشناس ثبت میراث ناملموس استان بوشهر ادامه داد: پس از آن، آرد را در ماهیتابه بو می دهند تا طلایی شود و زیر اجاق را خاموش می کنند و خرماهایی را که هسته شان را گرفته اند و در آرد بو داده اند، ورز می دهند تا حسابی مخلوط شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حلوای بوشهری ها که ثبت ملی شده است

حلوای بوشهری ها که ثبت ملی شده است