مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 6 مهر 1402 ساعت 19:502023-09-28سياسي

ثبت جهانی «کاروانسرای چمشک» بعنوان نخستین بنای تاریخی لرستان


در چهل و پنجمین اجلاس جهانی یونسکو در کشور عربستان 54 کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده به عنوان 27 امین اثر ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از خرم آباد، عطا حسن پور عصر امروز در جلسه خدمات سفر اظهار کرد: در چهل و پنجمین اجلاس جهانی یونسکو در کشور عربستان 54 کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده به عنوان 27 امین اثر ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

 وی افزود: در بین این 54 کاروانسرا، کاروانسرای چمشک در شهرستان پلدختر که از ویژگی های معماری ممتازی برخوردار است، از جمله ویژگی های این کاروانسرا اینکه تنها کاروانسرای سه حیاطه ایران به حساب می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان بیان کرد: کاروانسرای چمشک از نوع کاروانسراهای کوهستانی به شمار می آید و با میل های راهنمایی سنگی که به لحاظ تیپیک در کشور ایران بی نظیر هستند.

وی خاطر نشان کرد: این کاروانسرا در مسیر راه شاهی از شمال به جنوب و مرتبط با راه ابریشم بوده از دوره هخامنشی تا دوران صفوی و هنوز هم کارکرد خود را حفظ کرده و هنوز هم در مسیر راه عشایر کاروانرو هستند.

حسن پور با بیان اینکه کاروان سراهای لرستان یازده گانه از بروجرد تا خوزستان وجود دارد، گفت: این کاروانسراها به ترتیب از بروجرد، چغلوندی، خرم آباد، شهنشاه، چمشک، قلعه نصیر،اوسر، میشوند، سروگل، چا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت جهانی «کاروانسرای چمشک» بعنوان نخستین بنای تاریخی لرستان

ثبت جهانی «کاروانسرای چمشک» بعنوان نخستین بنای تاریخی لرستان