مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 18 مهر 1402 ساعت 10:502023-10-10سياسي

حکیم عبدالله؛ پزشک نامی یزد در دربار شاه عباس صفوی


«حکیم عبدالله» از پزشکان نامی یزد در عصر صفویه بوده که یکی از ممهترین کتب وی با عنوان «تحفه البیان فی تدبیر بدن الانسان» در علم طب تاکنون به چاپ نرسیده ولی نسخه‎هایی از آن در کتابخانه های مهم کشورمان موجود است.

- ایسنا/یزد حکیم عبدالله از پزشکان نامی یزد در عصر صفویه بوده که یکی از ممهترین کتب وی با عنوان تحفه البیان فی تدبیر بدن الانسان در علم طب تاکنون به چاپ نرسیده ولی نسخه‎هایی از آن در کتابخانه های مهم کشورمان موجود است.

حسین مسرّت پژوهشگر و محقق یزدی در گفت وگو با ایسنا در مورد این پزشک نامی یزد بنا بر اسناد تاریخی می گوید: عبدالله فرزند کمال الدّین حسین ، جدّش حاج میرزا رضی الدّین بن حاج میرزا عبدالحسین بود و دیوان بیگی درباره ی اشتهار وی و خاندانش می نویسد: کلیه ی سلسله آن ها قدیم و همیشه در میانشان حکما و علما و اطبا بوده اند و به سلسله ی حکیم عبدالله معروف اند.

وی اضافه می کند: کامل ترین جایی که به زندگی حکیم عبدالله پرداخته در کتاب جامع مفیدی است که در این باره آورده است؛ اعلم اطبای خطه ی یزد بود که در جوانی راهی هند شد و چون پادشاهان و فرمانروایان آن دیار از ورودش با خبر شدند، به او احترام فراوان گذاشتند و از محضر و دانش و تخصّص او بهره ها بردند و در دربار پادشاهان آنجا به طبابت پرداخت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حکیم عبدالله؛ پزشک نامی یزد در دربار شاه عباس صفوی

حکیم عبدالله؛ پزشک نامی یزد در دربار شاه عباس صفوی