مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 مهر 1402 ساعت 09:202023-09-26اجتماعي

کشف بیش از هزار مهر دوره ایلامی در کرمانشاه


بیش از هزار مهر دوره آغاز ایلامی در کاوش های تپه تیلینه کرمانشاه کشف شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزایر فارس از کرمانشاه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی سرپرست هیأت باستان شناسی، اظهار کرد: با توجه به تخریب های گسترده صورت گرفته در تپه تیلینه کرمانشاه و خاکبرداری های انجام شده طی سالیان طولانی در این مکان و به ویژه اهمیت یافته های سطحی آن برای درک وضعیت منطقه در اواخر هزاره چهارم پ.

م، کاوش اضطراری محوطه آغاز شده است.

  وی افزود: در این کاوش ها علاوه بر قطعات سفال، تاکنون شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیاء شمارشی و مجموعه بسیار بزرگی از اثر مهرهای گلی کشف شده که به فرهنگ آغاز ایلامی تعلق دارد.

دانش آموخته دکتری باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو گروه باستان شناسی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه این یافته ها نخستین مواد باستان شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما در خصوص وضعیت غرب ایران در هزاره چهارم پ.

م به وجود خواهند آورد، اظهار کرد: طی کاوش شمار زیادی قفل گلی در، صدها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوانه ای نیز به دست آمد که نشان می دهد تپه تیلینه در دوره آغاز ایلامی یک مرکز اداری برای ساماندهی امور اقتصادی و مبادلاتی بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف بیش از هزار مهر دوره ایلامی در کرمانشاه

کشف بیش از هزار مهر دوره ایلامی در کرمانشاه