مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 مهر 1402 ساعت 14:552023-10-02سياسي

آق قویون ؛ آیینی روحانی در میان ترکمن های خراسان شمالی


آق قویون جشن 63 سالگی ترکمن ها از آیین های سنتی و دیرینه این قومیت است و برای زنان و مردان ترکمنی که به این سن می رسند جشن را برگزار می کنند.

- ایسنا/خراسان شمالی آق قویون جشن 63 سالگی ترکمن ها از آیین های سنتی و دیرینه این قومیت است و برای زنان و مردان ترکمنی که به این سن می رسند جشن را برگزار می کنند.

در واقع قوم ترکمن در خراسان شمالی به هنگام رسیدن به سن 63 سالگی برای اینکه ارادت خود را به پیامبر اسلام(ص) نشان دهند به شکرانه آن ضیافتی را برپا کرده و مهمانی می دهند، در گذشته این مراسم در زمان 17 ربیع الاول برگزار می شد اما هم اکنون در زمان رسیدن به این سن مراسم برگزار می شود.

این آیین به نام های آق قویون و یا پیغمبر قویونی معروف است هر فرد ترکمن اعم از مرد و یا زن، در طول عمر خود همیشه آرزو و دعا می کند که عمرش با عمر مبارک رسول الله (ص) برسد، یعنی سنش به 63 سالگی برسد و آن وقت او بتواند آیین آق قویون یا پیغمبر قوینی را برگزار کند.

این مسئله نشان دهنده ارادت خاص ترکمن ها به دین محمدی (ص) و رسول الله (ص) است که به عنوان پیامبر بر حق الهی مورد ستایش قرار می گیرد.

آیین آق قویون به عنوان میراث معنوی در خراسان شمالی به ثبت ملی رسیده است و در ادبیات مردم شناسی به این آیین، یک آیین گذار می گویند، یعنی گذر از یک مرحله ای از زندگی و ورود به مرحله دیگر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آق قویون ؛ آیینی روحانی در میان ترکمن های خراسان شمالی

آق قویون ؛ آیینی روحانی در میان ترکمن های خراسان شمالی