مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 مهر 1402 ساعت 08:402023-10-09حوادث

راز سر به مهر تیموریان در سازه های زیرزمینی گناباد


سال 1399 بود که به دنبال حفاری چاه در یکی از منازل روستای رضویه شهرستان گناباد، سازه ای زیرزمینی موسوم به پناهگاه که برخی از آن به عنوان شهر زیرزمینی نیز یاد می کردند در عمق 5 متری زمین کشف شد.

- ایسنا/خراسان رضوی سال 1399 بود که به دنبال حفاری چاه در یکی از منازل روستای رضویه شهرستان گناباد، سازه ای زیرزمینی موسوم به پناهگاه که برخی از آن به عنوان شهر زیرزمینی نیز یاد می کردند در عمق 5 متری زمین کشف شد.

همان زمان رییس اداره میراث فرهنگی وقت این شهرستان در توضیح این سازه گفته بود که پس بررسی های اولیه کارشناسان، در پناهگاه مذکور بیش از 90 متر دالان و به همراه تعدادی اتاقک کشف شده است و با توجه به اینکه داخل فضاهای مورد اشاره تا ارتفاع یک متر پر شده است کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.

اگرچه کشف چنین سازه ای موجب شد که اهمیت تاریخی دهستان زیبد و منطقه براکوه و موقعیت استراتژیک آن بیش از گذشته شود، اما این سازه ارزشمند از همان زمان کشف پلمب و تا حدودی به فراموشی سپرده شد، اما در اواسط شهریورماه امسال، حفره پیدا شده در یکی از معابر روستا و ارتباط آن با سازه زیرزمینی بار دیگر ذهن ها را به سمت این سازه معطوف کرد و کارشناسان و باستان شناسان را به منطقه کشاند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

راز سر به مهر تیموریان در سازه های زیرزمینی گناباد

راز سر به مهر تیموریان در سازه های زیرزمینی گناباد