مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 مهر 1402 ساعت 15:102023-09-24بين الملل

عراق ماه ها قبل از 31 شهریور 1359 جنگ تحمیلی را آغاز کرده بود+فیلم


در اوایل سال 1359، مقارن با اعلام قطع رابطه آمریکا با ایران که به محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی انجامید، درگیری های عراق با ایران وارد مرحله جدیدی شده و صدام عملاً به ایجاد وضعیت جنگی دست زد.

- مذاکرات ضد ایرانی صدام حسین چند روز بعد صدام حسین طی سخنانی در اجلاس مشترک سندیکای پزشکان عراق و سوریه، ظاهراً از برقراری رابطه تازه بین دو کشور حمایت کرد، اما با انگشت گذاشتن بر اختلافات گذشته و جنگ تبلیغاتی دو طرف علیه یک دیگر، تلویحاً وجود و بقای اختلافات دیرینه را یادآور شد و مخصوصاً تأکید کرد که این وحدت بایستی متضمن رویارویی مشترک سوریه و عراق با انقلاب اسلامی باشد.

به زودی معلوم شد که انتخابی مهم و تعیین کننده در سیاست کلی و رهبری عراق در کار بوده است؛ انتخابی که جهت آن با برکناری البکر و یکپارچه شدن قدرت در دست صدام، مشخص شد.

با این تحول، نه تنها وحدت که حتی نزدیکی سوریه و عراق تحقق نیافت؛ بلکه صدام به سرکوب شدید طرف داران سوریه، حزب بعث و کمونیست های طرف دار شوروی پرداخت و تصفیه وسیعی را در دولت و حزب بعث شروع کرد.

متقابلاً روابط عراق و کشورهای غربی به سرعت حسنه شد و عراق به زودی به جای اتحاد و هماهنگی با سوریه، در کنار حکومت های وابسته به غرب قرار گرفت و به نوعی وحدت و هماهنگی با ارتجاع عرب دست یافت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عراق ماه ها قبل از 31 شهریور 1359 جنگ تحمیلی را آغاز کرده بود+فیلم

عراق ماه ها قبل از 31 شهریور 1359 جنگ تحمیلی را آغاز کرده بود+فیلم