مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 20 مهر 1402 ساعت 07:402023-10-12سياسي

اندر حکایت «نظم پریشان» غزلیات حافظ


استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: غزلیات حافظ دارای نظم پریشان است، یعنی از یک سو احساس می شود هیچ نخی این ابیات را به هم پیوند نزده است، - ایسنا/قزوین استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: غزلیات حافظ دارای نظم پریشان است، یعنی از یک سو احساس می شود هیچ نخی این ابیات را به هم پیوند نزده است، از سوی دیگر نیز غزلیات حافظ انسجام درونی خیلی محکمی دارند و یک روایت در آن ها دنبال می شود.

دکتر رضا چهرقانی به مناسبت 20 مهر روز بزرگداشت حافظ در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: حافظ از این جهت به لسان الغیب معروف شده که یک خاصیت آیینگی و آیینه گون در شعر او وجود دارد که هر کس به غزلیات وی نگاه می کند درخواست های درونی خود را در آیینه آن ها می بیند و می تواند پاسخ سؤالاتش را از حافظ بگیرد.

وی ادامه داد: دلیل این که چرا این غزلیات به صورت آیینه شده، وجود عنصری به نام ایهام است که باعث می شود برداشت های گوناگون و متفاوت و حتی گاهی متناقض از غزلیات حافظ شود و محتواهای متفاوت و متعارضی از آن ها بیرون بیاید.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: چند عنصر در شعر حافظ وجود دارد که مهم ترین آن ها ایهام است، ایهام به این معناست حافظ کلماتی را در شعر خود استفاده کرده که دو پهلو یا چند پهلو هستند، یعنی معانی گوناگونی دارند و شبکه ای از واژگان را ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اندر حکایت «نظم پریشان» غزلیات حافظ

اندر حکایت «نظم پریشان» غزلیات حافظ