مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 مهر 1402 ساعت 14:552023-09-30فرهنگي

دیوان غزلیات شمس، آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی


یک پژوهشگر، شاعر و منتقد ادبی گفت: غزل مولوی یا همان دیوان غزلیات شمس آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی است.

- ایسنا/لرستان یک پژوهشگر، شاعر و منتقد ادبی گفت: غزل مولوی یا همان دیوان غزلیات شمس آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی است.

دکتر محمدرضا روزبه در گفت وگو با ایسنا با اشاره به مولانا جلال الدین محمد در شعر فارسی، اظهار کرد: مولانا از نوابغ و نوادر فرهنگ بشری و قله شعر عرفانی فارسی است.

وی گفت :غزل مولوی یا همان دیوان غزلیات شمس را آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی برشمرد و با بیان اینکه چنانچه مکاتب غزل کلاسیک را در نظر بگیریم، سعدی قله غزل عاشقانه، مولوی قله غزل عارفانه و حافظ قله غزل تلفیقی یا رندی است و اوج نشین غزل عرفانی، مولوی است.

این پژوهشگر، شاعر و منتقد ادبی با تاکید براینکه به لحاظ مثنوی یکی از شاهکارهای حکمت معنوی بشر، مثنوی مولوی است، تصریح کرد: مثنوی مولوی دارای رویکردهای مختلف و ارمغانی سترگ برای بشر در هر زمانی است، از حکمت و فلسفه گرفته تا دین، اخلاق، مدارا، انسان گرایی، دعوت به صلح و دوستی، پرهیز از ستیز و جهل، جنون، شهوت و غیره.

روزبه با بیان اینکه به نظر بنده بزرگترین دستاورد مولوی برای بشر و عصر امروز معرفی یک جهان زلال معنوی است، اضافه کرد: برای رسیدن به این جهان با


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دیوان غزلیات شمس، آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی

دیوان غزلیات شمس، آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی