مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 شهریور 1402 ساعت 19:552023-09-21سياسي

3506 لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگردانده شد


عزت الله ضرغامی از بازگشت 3506 لوح هخامنشی از آمریکا به ایران خبر داد.

- عزت الله ضرغامی از بازگشت 3506 لوح هخامنشی از آمریکا به ایران خبر داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ایکس (توییتر) از انتقال 3506 لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در بازگشت رییس جمهور ازسفر آمریکا، به ایران خبر داد.

او نوشت: پیگیری های مستمر نتیجه داد و سرانجام 9 صندوق، هر کدام به وزن 75 کیلوگرم که شامل مجموعه ای ارزشمند از میراث فرهنگی و تمدنی کشور است، از آمریکا تحویل گرفته شد.

رییس جمهور که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به مقر این سازمان در نیویورک سفر کرده بود، دقایقی پیش (عصر پنجشنبه 30 شهریورماه) به همراه محموله ای از الواح هخامنشی وارد ایران شد.

با بازگشت 3506 لوح هخامنشی، بخش دیگری از این الواح که همچنان در آمریکا است، پس از بسته بندی، به ایران انتقال داده خواهد شد.

الواح هخامنشی از جمله آثاری است که حدود 90 سال پیش با موافقت دولت وقتِ ایران از کشور، خارج و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو امانت سپرده شد.

الواح در 50 صندوق چوبی شامل حدود دوهزار جعبه مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) به پارافین آب شده آغشته شده بودند، از راه بوشهر به آمریکا فرستاده شدند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

3506 لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگردانده شد

3506 لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگردانده شد