مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 31 شهریور 1402 ساعت 16:252023-09-22سياسي

کارشناسان میراث فرهنگی ایران به آمریکا می روند


عزت الله ضرغامی از سفر به زودیِ کارشناسان میراث فرهنگی به آمریکا با هدف پیگیری بازگشت باقی مانده الواح هخامنشی به ایران خبر داد.

- تحویل 3506 لوح هخامنشی در فرودگاه تهران/ عکس از میراث آریا عزت الله ضرغامی از سفر به زودیِ کارشناسان میراث فرهنگی به آمریکا با هدف پیگیری بازگشت باقی مانده الواح هخامنشی به ایران خبر داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، از آمریکا به ایران منتقل شد که بیش از 10 هزار لوح هخامنشی دیگر همچنان در مؤسسه شرق شناسی شیکاگوست.

زمان دقیقی درباره استرداد باقی مانده الواح هخامنشی به ایران تعیین نشده است، اما ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در پیام کوتاهی که در کانال تلگرامی اش منتشر کرده، نوشته است: قرار است آبان ماه سال جاری، کارشناسان وزارت میراث فرهنگی به آمریکا سفر کنند تا در مورد الواح و اشیای باقی مانده اظهارنظر کرده و اقدامات بعدی برای انتقال مابقی آن ها، انجام شود.

الواح هخامنشی سال 1311 در باروی تخت جمشید کشف شد که بنا به گفته باستان شناسان حدود 30 هزار و یا بیشتر لوح و قطعات گلی کتیبه دار و مُهر و موم شده بود که تعدادی هم شکسته بود.

آن زمان امکان خواندن الواح در ایران وجود نداشت، در نتیجه با موافقت دولت وقت ایران به صورت امانت به دانشگاه شیکاگو سپرده شد تا این الواح را رمزگشایی کنند و پس از سه سال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کارشناسان میراث فرهنگی ایران به آمریکا می روند

کارشناسان میراث فرهنگی ایران به آمریکا می روند