مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 شهریور 1402 ساعت 14:202023-09-09پزشكي

پذیره نویسی 2 میلیون داوطلب اهدا کننده سلول های بنیادی خونساز


مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از تلاش برای پذیره نویسی داوطلبان اهداکننده سلول های بنیادی خونساز در بانک HLA تا مرز 2 میلیون نفر طی سال های آینده خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، مصطفی جمالی، با اشاره به رونمایی از بانک HLA که تشخیص امکان پیوند سلول های بنیادی خونساز از داوطلب اهدا کننده به بیمار را فراهم می سازد، خاطرنشان کرد: در واقع بیماری هایی مثل تالاسمی، سرطان های خون و خیلی بیماری های ارثی خون با پیوند سلول های بنیادی خونساز خوب می شوند.

یعنی در بیماران تالاسمی اگر در سن پایین بتوانیم پیوند انجام دهیم، دیگر بیمار، تا آخر عمر نیاز به تزریق خون پیدا نمی کند که متأسفانه بانک HLA در کشور ما غنای لازم را ندارد.

وی افزود: فردی که می خواهد اهدا سلول بنیادی داشته باشد و فردی که می خواهد گیرنده آن عضو پیوندی باشد، باید یک آزمایشی را به نام آزمایش HLA انجام بدهند که این آزمایش سازگاری بین اهداکننده و گیرنده را بررسی می کند، که اگر همخوانی نداشته باشد، گیرنده آن پیوند را دفع می کند و البته این آزمایش، گران است و هر چقدر داوطلبان بیشتری برای ثبت نام بیایند و به قول ما پذیره نویسی شده باشند و نتایج آزمایش HLA را داشته باشیم، این امکان بیشتر است که وقتی برای گیرنده پیوند جستجو می شود، بتوانیم اهدا کننده سلول بنیادی مناسب و سازگا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پذیره نویسی 2 میلیون داوطلب اهدا کننده سلول های بنیادی خونساز

پذیره نویسی 2 میلیون داوطلب اهدا کننده سلول های بنیادی خونساز