مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 7 شهریور 1402 ساعت 15:252023-08-29اجتماعي

بررسی تمدن بلخ و مرو بر پایه اشیاء موزه ای در ژاپن


معاون پژوهشی و سردبیر مجله موزه میهو ژاپن، با معرفی تمدن بلخ و مرو بر پایه اشیا موجود در موزه میهو ژاپن گفت: تمدن عصر برنز بلخ و مرو، بخشی از منطقه خراسان بزرگ بوده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرگی لپتف معاون پژوهشی و سردبیر مجله موزه میهو ژاپن، در نشست تمدن بلخ و مرو گفت: تمدن عصر برنز بلخ و مرو، متعلق به اواخر هزاره سوم، اوایل هزاره دوم پیش از میلاد، بخشی از منطقه خراسان بزرگ و به دلیل موقعیت دشت، ارتباط بین گروه های قومی آن آسان تر بوده است.

وی افزود: محوطه باستانی گونورتپه در ترکمنستان (مربوط به 2300-1800 قبل از میلاد)، توسط ویکتور ساریانیدی در سال 1972 کاوش شد؛ از آن زمان تاکنون و با گذشت بیش از نیم قرن حفاری، نه تنها سازه های معماری در مقیاس بزرگ، تدفین ها و داده های خوبی آشکار شده بلکه ارتباط این حوزه با شهداد و سایر محوطه های عصر مفرغ در ایران به اثبات رسیده است.

لپتف خاطرنشان کرد: هم چنین این پیوند از راه مجموعه های موجود در موزه ها هم چون موزه میهو قابل فهم می آید.

وی این محوطه تاریخی را در شمار یکی از مراکز مهم مبادله و توزیع سنگ لاجورد (ماده معدنی کمیاب) خواند که در فاصله کمی از آن معادن کوه های بدخشان و در امتداد اوراسیا پراکنده بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی تمدن بلخ و مرو بر پایه اشیاء موزه ای در ژاپن

بررسی تمدن بلخ و مرو بر پایه اشیاء موزه ای در ژاپن