مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 31 شهریور 1402 ساعت 11:552023-09-22بين الملل

چرا الواح هخامنشی دیر به ایران برگشت؟


هفده هزار قطعه از الواح هخامنشی با مجوز خزانه داری آمریکا قرار بود نهایت سه سال پیش به ایران بازگردانده شود، اما بازگشت آن ها به خانه تا امروز طول کشیده و 3506 قطعه از آن محموله بزرگ تاریخی به ایران تحویل داده شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، 3506 لوح هخامنشی که با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران منتقل شده، بخشی از الواح هخامنشی است که در مؤسسه شرق شناسی شیکاگو به امانت سپرده شده بود تا خوانده شود، اما بازگشت آن ها به خانه روند پیچیده ای را طی کرد.

تا کنون پنج محموله از الواح هخامنشی، از آمریکا به ایران برگردانده شده و هنوز قطعاتی از این الواح در مؤسسه شیکاگو باقی مانده است.

الواح هخامنشی در سال 1313 خورشیدی در تخت جمشید کشف شد.

این الواح بعدها در 50 صندوق چوبی که شامل حدود 2000 جعبه مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) به پارافینِ مذاب آغشته شده بودند، از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شدند.

انتقال با موافقت دولت وقت ایران انجام شد و در قرارداد و موافقت نامه طرفین نیز آمده بود که ایران لوح هایی گلی را برای رمزگشایی و خواندن، به امانت به دانشگاه شیکاگو که مشغول کاوش تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) بود، می سپارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا الواح هخامنشی دیر به ایران برگشت؟

چرا الواح هخامنشی دیر به ایران برگشت؟